Basis ICT

ICT in het basisonderwijs

Nieuwe media in de klas

Posted by ictkbspl op 26 oktober 2011

Soms zegt een filmpje meer dan duizend woorden. Toen ik dit filmpje bekeek, dacht ik: wat kan ik de leerlingen in de klas nu aanbieden op vlak van nieuwe media? Op hardwarevlak is dat in mijn scholen (helaas) eerder weinig, maar op softwarevlak is er gelukkig veel gratis.

Een citaat uit het filmpje: ‘Voor de kinderen die opgroeien in de 21e eeuw is internet net zo geworden als zuurstof. Deze digitale generatie wil met gebruik van nieuwe media kunnen leren, creëren en communiceren’. Internet is er in alle klassen, maar is er ook goede eigentijdse hardware en nieuwe media?

Deze week heb ik een school bezocht waar in iedere lagere schoolklas een Activboard staat met laptop voor de leerkracht (samen een kleine 5000 euro), in de kleuterklassen staan er touchscreen-pc’s (rond de 1000 euro/stuk?), om bv. Fundels‘ comfortabel te kunnen gebruiken.

Voor mij kwam dat over als een luxesituatie. Als ik dan denk aan mijn scholen, met de tweedehands-pc’s met Windows XP  (!) en hier en daar een flatscreen, dan word ik een beetje moedeloos. Het was in elk geval nuttig eens een school te bezoeken waar er wél fors in ICT geïnvesteerd wordt. Want hoe moet je nu ICT integreren in de klas met materiaal dat je van de kringloopwinkel hebt gered?

De organisatie Edubit verwoordt de situatie van de ICT-coördinator als volgt: ‘Vaak kriebelt bij ons de behoefte om de toch wel moeilijke situaties bij sommige ICT-coördinatoren van de daken te schreeuwen. Ze willen veel, maar kunnen niet, omdat er geen geld is, de kennis ontbreekt of gewoon omdat er geen tijd is om grondig na te denken over verbetering, want overal slaan de brandjes uit… Soms staan ze er te alleen voor, waardoor ze meegesleurd worden in de woelige stroom van elke dag, met het risico er in opgeslokt te worden. Ook directies kampen hiermee en komen zelden toe aan een ict-plan, ict-visie, waardoor de cirkel rond is.’

Dus met gratis software alleen kom je er niet. In vrijwel al mijn klassen staat er geen nieuwe hardware, maar door bedrijven afgeschreven, heropgestarte pc’s.  Hoe kunnen we deze vicieuze cirkel doorbreken?

Geef een reactie

 
