Basis ICT

ICT in het basisonderwijs

Spelspiek

Posted by ictkbspl op 2 december 2011

Spellen, we doen het allemaal wel eens verkeerd. In een vorig blogbericht  meldde ik al dat je snel de spelling van woorden kan opzoeken op woordenlijst.org. Gisteren stootte ik op de website Spelspiek.nl. Spelspiek wil persoonlijke spellinghulp bieden. Op de site lezen we nog het volgende over de werking van Spelspiek:

Spelspiek is een chatbot waar je spellingvragen aan kunt stellen. Dat kan door hierboven het woord in te typen waar je de juiste spelling van wilt weten. Een andere manier is om het in een hele zin aan hem te vragen: “Hoe spel je onmiddelijk?” Ook dan geeft Spelspiek direct het juiste antwoord terug (onmiddellijk). Je kunt het woord ook schrijven zoals je het uitspreekt. Vraag Spelspiek om de spelling van “bjoetiekees”, en hij zal je “beautycase” als antwoord geven.

Dit leek mij dus zeer handig om moeilijke woorden te leren spellen. Leuk is ook dat Spelspiek de nodige uitleg geeft bij een gestelde spellingvraag. Een voorbeeld: ik tik ‘uitweiden’ in het vraagvak en krijg volgend antwoord:

gezochte woord: uitweiden

Met ‘uitweiden’ kan ik meerdere kanten op: Uitweidde’ (verleden tijd enkelvoud van uitweiden ; uitvoerig spreken) kan, maar ‘uitweidden’ (verleden tijd meervoud van uitweiden ; uitvoerig spreken) of ‘uitweiden’ (uitvoerig spreken) of ‘uitwijdde’ (verleden tijd enkelvoud van uitwijden ; wijder worden of maken) of ‘uitwijdden’ (verleden tijd meervoud van uitwijden ; wijder worden of maken) of ‘uitwijden’ (wijder worden of maken) kan ook. Het hangt er dus vanaf wat je bedoelt.

Deze uitleg is lang, maar volledig. Verder is het ook leuk om vast te stellen, dat als je schuttingwoorden gebruikt, Spelspiek je tot de orde roept. Ik doe even de test:
gezochte woord: *****(de sterretjes heb ik er zelf gezet, natuurlijk!)

Was het dat of komt er nog meer? Ik doe hier mijn best en dan krijg ik zo’n reactie. Fijn. Stel me alstublieft een normale vraag.
Goed, Spelspiek, zo lezen we het graag. Ook als Spelspiek geen antwoord weet, kun je een antwoord op je spelprobleem krijgen via mail. Als leerkracht kan dit soms interessant zijn voor bepaalde woorden die je niet kan terugvinden. Gisteren stelde ik zo’n vraag, vandaag kreeg ik inderdaad een mail terug met de juiste spelling (DVDschijf werd gecorrigeerd naar dvd-schijf). Toch wel leuk, zo’n gratis dienstverlening voor beter Nederlands en volgens mij ook nuttig om in te zetten in het basisonderwijs.

Geef een reactie

 
