Basis ICT

ICT in het basisonderwijs

Nieuwe media: kinderfototoestel

Posted by ictkbspl op 8 december 2011

Een tijdje geleden schreef ik op deze blog eerder een klaagzang over het gebrek aan nieuwe media in onze lagere schoolklassen. Vandaag werd ik echter aangenaam verrast door juf Kathleen (en haar 24 bengels) die mij een ‘Vtech Kidizoom Pro’ in de handen duwden.

Het verschil met een fototoestel voor volwassenen is: duurzaamheid, kleur, intuïtieve bediening, maar vooral foto- en filmplezier op kindermaat.

De juf heeft ook het idee om het toestelletje met de kleuters mee te geven, zodat ze thuis zelf kunnen fotograferen of filmen en dit tonen in de klas. Of het toestelletje het lang zal blijven volhouden, valt af te wachten. Het is wel een echt ‘hebbedingetje’ voor kids: je kan fotograferen, filmen, beeld bewerken, de spraakmemo gebruiken, kleine games spelen. Er zit ook wat software bij om beelden op de computer te bewerken. Dat zijn aardig wat ICT-eindtermen in de 3e kleuterklas! Een aangename verrassing dus!

Omdat ik deze blog niet wil gebruiken om éénzijdig reclame te maken, ben ik eens verder gaan kijken of er nog dergelijke kinderfototoestellen op de markt te vinden zijn. Ik kon niet direct veel vinden, maar de merken Fisher Price, Teknofun, Lexibook, Ingo, zijn ook spelers op deze kidsmarkt. Hoewel, een fototoestel op kindermaat moet méér zijn dan een normaal apparaat met een aangepast printje.

Heb je zelf ervaring met leuke fototoestellen of filmcamera’s op kindermaat, post dan een reactie.

PS: En nog sporen van nieuwe media: vorige week kreeg ik een eerste vraag over het updaten van de schoolwebsite via de Iphone. Een Iphone: daar kun je vele leuke Apps voor het onderwijs op draaien, zoals Maan Roos Vis,… Dat wordt Wi-Fi in alle klassen,…

Geef een reactie

 
