Basis ICT

ICT in het basisonderwijs

Serious games?

Posted by ictkbspl op 23 september 2013

“Waarom is het hele lessenpakket niet ingedeeld in levels, waarom zijn er niet elke dag nieuwe uitdagingen om aan te gaan waarbij teamwerk nodig is”. 

Bovenstaande quote sprong mij in het oog bij een opiniestuk in De Morgen van zaterdag 21 september, een opiniestuk met als titel: ‘De week waarin videogames voorgoed volwassen werden – Games zijn gemeengoed geworden, hoog tijd om ze zo te behandelen’.

Het volledige stuk kan u hier lezen: http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Opinie/article/detail/1708687/2013/09/21/De-week-waarin-videogames-voorgoed-volwassen-werden.dhtml

Inderdaad, de voorbije week was GTA V niet weg te branden uit het aandachtsveld van mijn opgroeiende kroost. Hele families bleken de voorbije week vooral bezig te zijn om de voorraden van het spel bij menige mediawinkel vakkundig leeg te ‘plunderen’ . Omdat wij overal te laat waren, hadden we pas op vrijdagavond het geluk om het nieuwe spel te kunnen aanschaffen. Ik heb even over de schouder meegekeken waar nu die hype om te doen was en ik moet zeggen dat het spel in elk geval technisch goed geëvolueerd is in vergelijking met de vorige versie die ik zag. Zag, want gamen doe ik niet. Wat ik wel zie, is dat jongeren er volledig in opgaan en er eindeloos mee kunnen bezig zijn.

Dat is ook de schrijvers van het opiniestuk niet ontgaan. Pieter Duysburgh en Lizzy Bleumers zijn beiden onderzoekers aan iMinds-SMIT (Digital Society Department) aan de VUB.

De onderzoekers schrijven dat videogames gecontesteerd blijven op school, maar ook dat hele scholen iets zouden kunnen leren van de dynamieken in videospellen. Dat idee is niet nieuw, en zij verwijzen naar expert John Paul Gee – waar ik niks over kan terugvinden! – Ik vind wel een James Paul Gee op het net terug, een onderzoeker bij Arizona State University, die het in een paar youtube-filmpjes heeft over het nut van videogames in het leerproces.

Wat de standpunten zijn van James Paul Gee, kan je bekijken in volgend filmpje (je kan Nederlandse ondertitels aanzetten, als je dat nodig acht):

James Paul Gee

Gee is niet de enige die de ‘drive’ en de motivatie die games opwekken wil overdragen naar het onderwijs. Op TED vond ik ook:

Jane McGonigal: Gaming kan een betere wereld vormen: http://www.ted.com/talks/jane_mcgonigal_gaming_can_make_a_better_world.html

Tom Chatfield: 7 manieren waarop games het brein belonen: http://www.ted.com/talks/tom_chatfield_7_ways_games_reward_the_brain.html

Of het onderwijs er in zal slagen om de dynamiek van videospellen over te zetten naar het leerproces valt af te wachten. Om goede games te ontwikkelen heb je namelijk veel geld nodig en tot nu toe worden games vooral gelanceerd om er veel geld aan te verdienen.

Maar dat het onderwijs best wat meer aandacht kan besteden aan de gamecultuur van jongeren (én vooral jongens), kan je bekijken in volgend filmpje, dat een pleidooi is om ‘gameboys’ niet te verwaarlozen in het basisonderwijs:

Ali Carr-Chellman: Gaming om jongens opnieuw aan het leren te krijgen: http://www.ted.com/talks/ali_carr_chellman_gaming_to_re_engage_boys_in_learning.html

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers op de volgende wijze: