Basis ICT

ICT in het basisonderwijs

Linux Mint

Posted by ictkbspl op 9 juni 2014

Linux mint logoAl jarenlang ben ik – ook buiten het onderwijs – als ICT-er in contact gekomen met Windows XP. Ik berichtte hier op deze blog al over de stopzetting van de ondersteuning van Windows XP op deze pagina. Het idee om Linux Mint uit te proberen kwam er vooral uit noodzaak: omdat er nog zoveel oude pc’s staan (die te oud zijn om Windows 7 aan te kunnen) in de scholen waar ik werk, en ik wilde een deel van deze toestellen tijdelijk blijven inzetten in klasverband. Ik las er een aantal webartikels over die me ook nieuwsgierig hadden gemaakt.

Dus ging ik aan de slag met het uittesten van Linux Mint 13 xfce. De eerste test deed ik met twee oude Dells van het type Optiplex, de tweede tests met 2 Thinkcentres van Lenovo. Alle testtoestellen draaien nu Linux Mint op een vlotte manier en er waren weinig opstartproblemen. De toestellen zijn perfect inzetbaar om te surfen en zijn voorzien van bv. Tux Paint en GCompris.

Hoe ging ik tewerk?  Ik las eerst een aantal webartikels om meer over Linux te weten te komen.

Via de instructies die ik terugvond op verschillende websites waaronder deze, brandde ik een DVD met het besturingssysteem erop. Toen de pc’s de DVD inlazen kwam ik al vrij snel op een startscherm van Linux Mint terecht, zodat ik – zonder iets op de harde schijf te zetten of te wijzigen – het besturingssysteem alvast kon uittesten. Dat gaat natuurlijk iets trager omdat alles door de DVD-lezer moet – maar het was al een eerste kennismaking en dat was een positieve.

Toen installeerde ik bij wijze van test het besturingssysteem. Het verschil met Windows XP was, dat ik geen bijkomende drivers moest gaan downloaden die je bij Windows XP bijna altijd extra moest gaan zoeken bij de fabrikant van het onderdeel en daar de juiste driver nog moest gaan halen – bv. van de netwerkkaart of de beeldkaart. Bij Linux had ik viermaal onmiddellijk netwerkverbinding, het geluid bleek pas te werken nadat ik de updates had binnengehaald. De installatie verliep in alle gevallen vrij vlot en is het overwegen waard als u oude pc’s toch nog op een veilige manier wil gebruiken en bv. inzetten in klasverband.

Het voordeel van Linux Mint is dat je weinig bijkomende software moet installeren na de eerste installatie, omdat er bij het besturingssysteem al aan soort Office zit (Libre Office) en je al kan surfen met Firefox. Ik verwachtte veel van open source software die je bijkomend kan installeren, maar dat viel wat tegen.

Ik lees dat een aantal collega’s Linux Mint op dezelfde manier gebruiken of overwegen om dat te gaan doen. Op volgende website las ik ook de tip om Linux Mint te installeren als ‘dual boot’. Zelf heb ik dat nog niet uitgeprobeerd, maar je kan het op volgende pagina lezen, mocht je dit overwegen. Op die manier kan je Linux Mint gebruiken om op het net te gaan en Windows XP enkel offline gebruiken voor andere offline Windows toepassingen.

In één van de scholen waar ik werk stelde ik 2 Linux Mint pc’s op in de leraarskamer en stimuleerde de leerkrachten om deze te gaan gebruiken. Zolang het om online toepassingen gaat zijn de gebruikers positief. Maar het begint te wringen als ze merken dat hun vertrouwde Office er niet op staat.

Ik zette deze Linux Mint-pc’s ook in om met de 4e klassen de interdiocesane proeven online af te leggen en kreeg geen enkele opmerking van de leerlingen. Het online afleggen van de test werkte even vlot met Google Chromium op Linux dan met Chrome op Windows XP. Volgens mij hadden de leerlingen niet eens gemerkt dat ze op Linux Mint zaten te werken.

Ik zie Linux Mint dus eerder als een tijdelijke oplossing. In afwachting van een goedwerkende en vooral vertrouwde pc met Windows 7 of Windows 8.1.

bureaublad Linux Mint 13 xfce

bureaublad Linux Mint 13 xfce

Geef een reactie

 
