Basis ICT

ICT in het basisonderwijs

ICT-anker

Posted by ictkbspl op 15 januari 2015

In het laatste Klasse-nummer voor Leraren van december 2014, stond er een mooi overzicht van alle ‘minder zichtbare’ functies op een school met als titel: ‘Hoe zou het nog zijn met?’. Ik las natuurlijk het gedeelte over de ICT-coördinator met de nodige interesse. In dat artikel komt de mooie conclusie naar voren dat ‘elke leraar nu een ICT-leraar is’. Het klopt inderdaad dat de computer een onmisbaar gegeven is voor iedere leerkracht op een basisschool: lesvoorbereidingen, aanwezigheden van leerlingen, agenda, online leerplatformen, digiborden,… De computer is onmisbaar geworden op de basisschool.

Opmerkelijk in het verhaal van Geert Vanhouwaert, die voltijds ICT-coördinator in het basisonderwijs is, is dat hij ook in elke basisschool een ICT-anker heeft, dat is een leerkracht die drie tot zes uur vrijgesteld is om collega’s pedagogisch te ondersteunen op ICT-vlak. Deze ICT-ankers werken aan innovatie en wisselen apps en ideeën uit. Zo gaat ICT-integratie nog sneller vooruit natuurlijk. Vanhouwaert houdt zich derhalve enkel met het technische aspect bezig. Ook zijn aanpak om jaarlijks een deel van de computers te vernieuwen, lijkt mij een goede manier om een computerpark actueel te houden. Alle klassen zijn er voorzien van touchscreens, i-pads en laptops kunnen uitgeleend worden om in de klas gebruikt te worden. Het is een prachtig verhaal over ‘hoe het wel kan’ als er voldoende financiële middelen én de nodige ‘mankracht’ aan ICT worden besteed. Ik vraag mij af of deze ideale situatie in vele basisscholen het geval is, want de recente reportage van Koppen  liet totaal het tegenovergestelde zien.

‘Elke leraar is een ICT-leraar’ is wel een mooie vaststelling én een realiteit in onze basisscholen.

Hoewel? Laatst kwam ik in een klas waar vooraan een prachtig touchscreen staat dat elke schooldag door de leerkracht van die klas wordt gebruikt. Er stonden twee stagiairs bij die een proefles zouden geven. Ik begon met hen een praatje en vroeg hen of ze het digibord zouden gebruiken in hun les? Digibord, zeiden ze, daar leren wij niks over in onze lerarenopleiding! Veel tijd om negatief te reageren had ik niet, want ik moest een driver installeren op de laptop van een stagiair die WEL het digibord zou gebruiken in een andere klas. Zo zie je dat de ene ‘digital native’, de andere niet is en dat een gedegen opleiding met moderne technologische middelen een noodzaak is en dat zal blijven in ons onderwijs.

Het volgende fenomeen is jaren geleden al gestart en zet zich verder door in het onderwijs: MOOC, of Massive open online course. Leerlingen die nu al op een bijna gelijkaardige manier oefenen en leren in ons basisonderwijs via leerplatformen, zullen dat verder doorzetten in hun onderwijstraject.

mooc

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers op de volgende wijze: